راه اندازی و خدمات ویپ (VOIP)

امروزه، به دلیل هزینه های بسیار پایین فناوری VOIP، و امکانات فوق العاده این سیستم استفاده از آن در سازمان ها و شرکت ها اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.

VOIP یا Voice over Internet Protocol به معنای صدا روی بستر شبکه های معمولی کامپیوتری یا IP است. بر خلاف تصور رایج ، شبکه IP لزوما به معنای اینترنت نیست و می توان سیستم ویپ را ، کاملا مستقل از اینترنت ، در شبکه های داخلی ( LAN) در شرکت ها و سازمان پیاده سازی و از امکانات متنوع و پیشرفته ی آن استفاده نمود. درواقع یک مرکز تلفن ویپ می تواند جایگزین سانترال های سنتی و قدیمی شود این سیستم نه تنها تمام امکانات یک سانترال آنالوگ را ارایه می دهد بلکه بسیاری از محدودیت های این سانترال ها را ندارد و دنیایی از امکانات جدید و گسترده را در اختیار سازمان شما قرار می دهد.

مزایای VoIP

از آن جایی که با استفاده از VoIP شما از هر جایی که به پهنای باند مناسب دسترسی داشته باشید، می توانید ارتباط برقرار کنید، کاربران می توانند هنگام مسافرتبا استفاده از Soft Phone به تمام خدماتی که تلفن شان ارائه می دهد دسترسی داشته باشند.

مدیریت آسان

سیستم هایIP-PBX دارای رابط کاربری بر پایه وب هستند و از هر مکان روی شبکه می توان با استفاده از یک مرورگر وب به سیستم دسترسی داشت و تنظیمات و تغییرات مورد نظر را اعمال نمود در حالی که سیستم های تلفن سانترال باید از طریق نرم افزارهای خاص خود و یا شماره گیری کدهای خاص از روی تلفن متصل به مرکز برنامه ریزی شوند.

عدم نیاز به سیم کشی مجزا

برخلاف تلفن سانترال که می بایست برای هر مشترک یک زوج سیم ارائه کرد و برای افزایش مشترکین و یا نصب سیستم سانترال، حجم قابل ملاحظه ای سیم کشی انجام داد، سیستم های مبتنی بر VOIP می توانند از بستر شبکه موجود برای کاربران استفاده کنند و نیاز به سیم کشی اختصاصی ندارند. برای مثال یک سیستم IP-PBX می تواند از شبکه LAN متصل شده به رایانه کاربر برای خط تلفن نیز استفاده کند. همچنین از یک خط LAN می توان به صورت همزمان برای تعداد زیادی کاربر استفاده نمود. از طرفی سیستم IP-PBX استفاده از شبکه بی سیم Wi-Fi در مکان هایی که امکان هیچ نوع سیم کشی وجود ندارد را ممکن می سازد.

برقراری ارتباط بین شعب شرکت ها و دفاتر

یکی از شاخص ترین ویژگی های VOIP در سازمان ها، اتصال دفاتر، شعب و کارخانه ها به دفتر مرکزی می باشد. به عبارت ساده تر تمامی دفاتر شما در هر نقطه ای از دنیا که باشند بصورت یکپارچه در می آیند و علاوه بر اینکه ارتباطات بین دفاتر کاملا رایگان می گردد، شما می توانید از امکان انتقال خطوط شهری بین دفاتر استفاده نمایید و این به معنی کاهش هزینه ها و سهولت در برقراری ارتباط درون سازمان هی می باشد.

قایلیت ضبط کلیه مکالمات

کلیه مکالمات امکان ضبط شدن با استفاده از قوانین مشخص گردیده توسط سازمان را داراست. به عنوان مثال می توان کل مکالمات یک داخلی، مکالمات outgoing یک داخلی، مکالمات Incoming یک داخلی و یا همه مکالمات یک داخلی بجز چند شماره خاص را ضبط کرد و برای مقاصد آموزشی و نظارتی مورد استفاده قرار داد.

منشی تلفنی و امکان برقراری تلفن گویا

IVR – Interactive Voice Response که در فارسی به آن «پاسخ صوتی تعاملی» گفته می شود. در اصطلاح به سیستم هایی اطلاق می شود که با گرفتن شماره‌ یک قطعه‌ی ضبط شده‌ صوتی فعال می‌شود و از شنونده می‌خواهد با استفاده از صفحه کلید تلفن خود، شماره‌ یا کاراکتری (# یا *) را وارد کند تا سیستم از پایگاه داده، داده‌ای را برای شنوده بخواند.

سیستمهاى IVR گروهى از نرم افزارهاى کاربردى اطلاق هستند که ترکیب اصوات ورودى تلفن (voice Telephone input) و شماره گیر هاى تلفن(Touch Ton Keypad) را دریافت مى کنند، و از طریق صدا (Voice) ، نمابر (Fax)، تماس مجدد (Callback) ، نامه هاى الکترونیکى (e-mail) و سایر رسانه ها (media) پاسخ مى دهند. سیستم‌های IVR مى توانند به عنوان عضوى از یک برنامه کاربردى بزرگتر که به پایگاه داده ها (Data Base) نیز متصل مى باشند مورد استفاده قرار گیرند.

اتصال به CRM

سیستم های VOIP به علت استفاده از بستر IP به راحتی می توانند با سرورها و نرم افزارهای دیگر ارتباط داشته باشند. به عنوان مثال سیستم های ویپ امکان اتصال به سرویس های CRM (سرویس مدیریت ارتباط با مشتریان) را دارند.

موارد فوق الذکر تنها بخش کوچکی از مزایا و ویژگی های منحصر به فرد VOIP میباشد
همچنین امکان استفاده از تلفنهای آنالوگ استاندارد جهت کاهش هزینه وجود دارد ولی پیشنهاد نمی گردد.

 

 

جهت اطلاع از شرایط راه اندازی VOIP و دریافت مشاوره اختصاصی از متخصصین این مجموعه با ما تماس بگیرید.